רכבו של מאיר מיניסטר היה מבוטח בביטוח מקיף בחברת הביטוח ג'נרלי.
הרכב ניזוק בתאונה. מיניסטר הודיע על התאונה לסוכן הביטוח. האחרון היפנה את מיניסטר למוסך דדי רחמים ביהוד. הסוכן גם דאג במקביל להזמין שמאי. הכל כמקובל.
השמאי הגיע למוסך, בדק את הרכב ואישר תיקון בהיקף מסוים.
לאחר שהוציא את הרכב מהמוסך, גילה מיניסטר שהתיקון לא בוצע כהלכה. ברכב נותרו ליקויים רבים.
שוב פנה מיניסטר לסוכן. שוב הוזמן השמאי. זה אישר כי יש צורך בתיקון חוזר.
הרכב הוכנס שנית למוסך. גם לאחר מכן עדיין נותרו ליקויים. הנסיעה ברכב לא הייתה בטוחה.
הפעם כבר פנה מיניסטר לשמאי מטעמו. שמאי זה קבע כי יש לבצע ברכב תיקונים נוספים ומקיפים.
אלא שבשלב זה החלו כל הגורמים המעורבים, ג'נרלי, השמאי מטעמה, המוסך והסוכן להתעייף מהטיפול ברכב וניערו את חוצנם ממיניסטר. כל אחד מהם התהדר בכך שפעל כראוי, והיפנה חצי אשמה לעברם של האחרים. כידוע, מקום שמחפשים אשמה איש לא לוקח אחריות.
מיניסטר פנה לבית המשפט והעניין הובא לדיון בפני השופטת נועה גרוסמן, מבית משפט השלום בתל אביב.
בפתח הדברים, הביעה השופטת את צערה על כך שהסיפור הפשוט, של מבוטח שרכבו נפגע ואשר זכאי לפיצוי, התגלגל והפך לסיפור קפקאי שכזה. "חבל שאזרח אשר שילם דמי ביטוח כחוק, צריך להגיע למצב שבו הוא נאלץ לשכור שמאי בעצמו".
מיניסטר נפל בין הכיסאות. ג'נרלי, במקום לקחת אחריות כמבטחת על הטיפול ברכב, "מעלה בחובתה כמבטחת".
ג'נרלי הייתה אמורה לדאוג להשבת מצב הרכב לקדמותו ולאפשר למיניסטר נסיעה בטוחה ברכב, כפי שהיתה לפני התאונה.
המוסך בו בוצע התיקון הראשון היה מוסך שג'נרלי, באמצעות הסוכן, הפנתה את מיניסטר אליו. לכן על ג'נרלי מוטלת אחריות שילוחית כלפי מיניסטר ביחס לפעולות שנעשו שם. מכיוון שהתיקון הראשון היה פגום, היתה ג'נרלי צריכה לאשר, ללא שהיות ומענות, תיקון נוסף במוסך אחר.
מבטח אינו יוצא ידי חובתו רק על ידי הפניית שמאי והפניית הרכב הניזוק למוסך. אחריותו היא גם ביחס לתוצאות השמאות והתיקון.
אם השמאות נעשתה בקמצנות ובמשורה, ובדיעבד התברר כי הייתה פחותה ממה שנדרש כדי להשיב את המצב לקדמותו, על ג'נרלי היה לאפשר את כל הדרוש לתיקון המצב, ואף להגדיל את הערכת השמאי.
בסופו של יום, פסקה השופטת כי על ג'נרלי לשלם למיניסטר את כל הוצאות התיקון, הן זה שכבר בוצע והן זה עליו המליץ השמאי מטעמו. כן פסקה לו השופטת את שכר טרחת השמאי שאת שירותיו נאלץ לשכור ואף פיצוי בגין עגמת נפש.
מסמך 199
הרכב ניזוק בתאונה. מיניסטר הודיע על התאונה לסוכן הביטוח. האחרון היפנה את מיניסטר למוסך דדי רחמים ביהוד. הסוכן גם דאג במקביל להזמין שמאי. הכל כמקובל.
השמאי הגיע למוסך, בדק את הרכב ואישר תיקון בהיקף מסוים.
לאחר שהוציא את הרכב מהמוסך, גילה מיניסטר שהתיקון לא בוצע כהלכה. ברכב נותרו ליקויים רבים.
שוב פנה מיניסטר לסוכן. שוב הוזמן השמאי. זה אישר כי יש צורך בתיקון חוזר.
הרכב הוכנס שנית למוסך. גם לאחר מכן עדיין נותרו ליקויים. הנסיעה ברכב לא הייתה בטוחה.
הפעם כבר פנה מיניסטר לשמאי מטעמו. שמאי זה קבע כי יש לבצע ברכב תיקונים נוספים ומקיפים.
אלא שבשלב זה החלו כל הגורמים המעורבים, ג'נרלי, השמאי מטעמה, המוסך והסוכן להתעייף מהטיפול ברכב וניערו את חוצנם ממיניסטר. כל אחד מהם התהדר בכך שפעל כראוי, והיפנה חצי אשמה לעברם של האחרים. כידוע, מקום שמחפשים אשמה איש לא לוקח אחריות.
מיניסטר פנה לבית המשפט והעניין הובא לדיון בפני השופטת נועה גרוסמן, מבית משפט השלום בתל אביב.
בפתח הדברים, הביעה השופטת את צערה על כך שהסיפור הפשוט, של מבוטח שרכבו נפגע ואשר זכאי לפיצוי, התגלגל והפך לסיפור קפקאי שכזה. "חבל שאזרח אשר שילם דמי ביטוח כחוק, צריך להגיע למצב שבו הוא נאלץ לשכור שמאי בעצמו".
מיניסטר נפל בין הכיסאות. ג'נרלי, במקום לקחת אחריות כמבטחת על הטיפול ברכב, "מעלה בחובתה כמבטחת".
ג'נרלי הייתה אמורה לדאוג להשבת מצב הרכב לקדמותו ולאפשר למיניסטר נסיעה בטוחה ברכב, כפי שהיתה לפני התאונה.
המוסך בו בוצע התיקון הראשון היה מוסך שג'נרלי, באמצעות הסוכן, הפנתה את מיניסטר אליו. לכן על ג'נרלי מוטלת אחריות שילוחית כלפי מיניסטר ביחס לפעולות שנעשו שם. מכיוון שהתיקון הראשון היה פגום, היתה ג'נרלי צריכה לאשר, ללא שהיות ומענות, תיקון נוסף במוסך אחר.
מבטח אינו יוצא ידי חובתו רק על ידי הפניית שמאי והפניית הרכב הניזוק למוסך. אחריותו היא גם ביחס לתוצאות השמאות והתיקון.
אם השמאות נעשתה בקמצנות ובמשורה, ובדיעבד התברר כי הייתה פחותה ממה שנדרש כדי להשיב את המצב לקדמותו, על ג'נרלי היה לאפשר את כל הדרוש לתיקון המצב, ואף להגדיל את הערכת השמאי.
בסופו של יום, פסקה השופטת כי על ג'נרלי לשלם למיניסטר את כל הוצאות התיקון, הן זה שכבר בוצע והן זה עליו המליץ השמאי מטעמו. כן פסקה לו השופטת את שכר טרחת השמאי שאת שירותיו נאלץ לשכור ואף פיצוי בגין עגמת נפש.
מסמך 199
משרד עו"ד חיים קליר מתמחה בייצוג והופעה בבתי המשפט, במשפטי ביטוח ונזיקין. לפרטים נוספים ראה באתר המשרד http://www.kalir.co.il
המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500.
טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078.
סלולארי: 054-4400005
למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884
ובחיפה: 04-8524531
המשרד ממוקם בבית שרבט, רחוב קויפמן 4 ת.ד. 50092 תל אביב 61500.
טלפון: 03-5176626, פקס: 03-5177078.
סלולארי: 054-4400005
למשרד סניפים במודיעין: 08-9714884
ובחיפה: 04-8524531